Ako sa domáhať svojich práv, ak si myslíte, že ste sa stali obeťou ohovárania?
Ak sa domnievate, že o vás boli zverejnené hanlivé, nepravdivé, neúplné alebo pravdu skresľujúce tvrdenia a ak sa tieto dotýkajú vašej cti, dôstojnosti alebo súkromia, či dobrého mena, existuje niekoľko spôsobov, ako môžete svoje práva chrániť. Podobne môže postupovať aj právnická osoba, ak bolo zasiahnuté do jej dobrej povesti.
Sťažnosť voči médiám
Ak sú skutočnosti, ktoré považujete za hanlivé alebo inak zasahujúce do vašich práv zverejnené v tlači, agentúrnom spravodajstve alebo prostredníctvom televízneho vysielania, máte do tridsiatich dní odo dňa uverejnenia právo požiadať tieto médiá, aby uverejnili opravu. Vydavateľa tlače a tlačovú agentúru môžete požiadať aj o uverejnenie vášho stanoviska k danej skutočnosti (tzv. odpoveď).
Ak správa v periodickej tlači alebo agentúrnom spravodajstve obsahuje faktické tvrdenie o konaní orgánu verejnej moci proti vám a toto konanie bolo ukončené konečným rozhodnutím, máte právo požiadať o ďalšie oznámenie o konečnom výsledku konania.
Vo svojej sťažnosti adresovanej médiám by ste mali uviesť, ktoré skutočnosti alebo informácie považujete za ohováranie, spolu s uvedením pravdivých skutočností a informácií, ako aj dátum a miesto uverejnenia. Vydavateľ alebo vysielateľ musí posúdiť vašu sťažnosť do ôsmich dní od dátumu, kedy ju obdržal. Ak súhlasí so stiahnutím, resp. opravou nepravdivých skutočností, malo by sa to urobiť rovnakým spôsobom, ako boli informácie zverejnené. Ak vysielateľ opravu vôbec neodvysiela, máte právo podať návrh na súd do 15 dní od uplynutia lehoty, inak vaše právo na opravu zanikne.
príklad Ak boli informácie pôvodne vytlačené na prvej strane novín tučným veľkým písmom, oprava by mala byť zverejnená rovnakým typom písma a na tej istej stránke, na ktorej bola pôvodne vytlačená.
Slovenský právny poriadok v súčasnosti neupravuje obdobnú povinnosť uverejniť opravu či odpoveď vo vzťahu ku všetkým elektronickým médiám. Čiastočne sú regulované webové sídla tlačových agentúr a vysielateľov prostredníctvom internetu, no žiadna slovenská právna úprava nestanovuje tieto povinnosti napr. prevádzkovateľom sociálnych sietí, webových portálov či iných foriem elektronických médií.
Civilné konanie
Bez ohľadu na to, či ste využili možnosť požiadať o opravu či odpoveď, a osobitne v prípadoch, kedy zákon tieto možnosti pri danom type média ani neupravuje, môžete iniciovať civilné konanie proti autorovi a šíriteľovi vyjadrení, ktoré poškodzujú vaše práva. Môžete tak postupovať aj v prípade, že ste už požiadali príslušné médiá o stiahnutie takýchto vyjadrení a informácií, avšak vydavateľ takúto žiadosť odmietol.
V takýchto konaniach môže súd rozhodnúť, že máte právo na primerané zadosťučinenie (napr. formou zverejnenia ospravedlnenia, opravy a pod.) alebo aj na náhradu nemajetkovej ujmy v peniazoch, ak bola v značnej miere znížená vaša dôstojnosť. Žalobu tiež možno podať, keď poškodzujúce vyjadrenia neboli uverejnené v médiách, ale odzneli pred značným publikom alebo boli inak rozširované. Spôsoby primeraného zadosťučinenia či odškodnenia, ktoré môžete žiadať na súde, závisia od konkrétneho prípadu. Najčastejšie môžu zahŕňať napr. žiadosť o:
- ospravedlnenie;
- stiahnutie nepravdivých či inak poškodzujúcich vyhlásení;
- zverejnenie pravdivých skutočností či samotného rozsudku súdu;
- náhradu nemajetkovej ujmy v peniazoch;
- náhradu majetkovej či nemajetkovej škody.
Ak žiadate o peňažnú náhradu, mali by ste súdu uviesť, prečo konkrétne požadujete danú sumu, prípadne ako došlo k vzniku škody hanlivým či inak poškodzujúcim tvrdením.
Trestné konanie
- úmyselné
- obsahuje nepravdivé skutkové tvrdenia
- je vyslovené na verejnosti alebo uverejnené prostredníctvom tlače alebo iných médií
Občiansko-právny nárok v trestnom konaní
Ak polícia začne trestné konanie a vznesie obvinenie, môžete počas trestného konania od obvineného požadovať peňažné odškodnenie. Ak však váš nárok na peňažné odškodnenie nie je v rámci trestného konania uspokojený v plnom rozsahu, môžete podať osobitnú civilnú žalobu.