Ako sa sťažovať na podmienky vo väzbe a žiadať o odškodnenie?

Ak ste vo väzbe, ste umiestnený v ústave na výkon väzby. Máte právo byť držaný v takých podmienkach, ktoré nie sú neľudské  alebo ponižujúce. Prečítajte si viac o podmienkach v mieste zadržania.

Všeobecné sťažnosti podané väzenskej stráži

Ak sa domnievate, že podmienky v ústave na výkon väzby porušili vaše práva, môžete sa na to sťažovať u vedúceho ústavu alebo u prokurátora, ktorý dohliada na zákonnosť zadržania v miestach, kde je obmedzená osobná sloboda. Druhá možnosť nie je podmienená vyčerpaním prvej. Môžete sa obrátiť priamo na prokurátora. Niektoré podmienky však môžu závisieť od objektívnych možností alebo od organizačných zmien väznice. Preto môžete dosiahnuť rýchlejšie zlepšenie podmienok, na ktoré sa sťažujete.

Vaša sťažnosť podľa Zákona o zbore väzenskej a justičnej stráže vám nesmie spôsobiť ublíženie na zdraví alebo pomstu väzenskej stráže alebo vedúceho ústavu na výkon väzby.

Vyšetrovaním sa zisťuje skutočný stav veci a hodnotí sa dodržiavanie zákona vrátane predpisov o podmienkach väzby. Ak sa zistí, že sťažnosť je oprávnená a že došlo k porušeniu zákona, je potrebné prijať nápravné opatrenia a opísať aj dôvody vzniknutej situácie.

Máte právo na písomnú odpoveď na svoju sťažnosť do 30 pracovných dní, ak ju nie je zložité alebo ťažké prešetriť z nejakých objektívnych dôvodov. V takom prípade sa môže lehota na odpoveď predĺžiť o ďalších 30 pracovných dní.

Odvolanie

Ak nie ste spokojný s písomnou odpoveďou ústavu, môžete sa proti nej odvolať do 15 dní na generálnom riaditeľstve zboru väzenskej a justičnej stráže a požiadať o prešetrenie vašej sťažnosti. Jeho preskúmanie netrvá dlhšie ako 30 dní.

Pretože Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky kontroluje a sleduje spôsob vyšetrovania sťažností osôb vo väzbe, môžete podať sťažnosť priamo na ministerstvo, ak ani vedúci ústavu, ani generálne riaditeľstvo neprijme vašu sťažnosť a podmienky sa nemenia.

Ak nie je možné usilovať sa o zlepšenie svojich pomerov v rámci ústavu, môžete sa obrátiť na národné (a neskôr aj medzinárodné) orgány, ktoré monitorujú podmienky na miestach s obmedzenou osobnou slobodou.

Sťažnosti podané prokuratúre

Najdôležitejšou z vnútroštátnych orgánov je prokuratúra, ktorá dohliada na zákonnosť podmienok v miestach obmedzovania osobnej slobody. V tejto súvislosti je možné, aby zadržaná osoba podala sťažnosť na podmienky väzby na miestne príslušnej krajskej prokuratúre, ktorej prokurátori sú oprávnení vstúpiť do ústavu na výkon väzby, komunikovať so sťažovateľom a vyšetrovať skutočné podmienky väzby. Písomnú komunikáciu s prokuratúrou nesmie ústav monitorovať. Každý ústav na výkon väzby musí mať schránku na sťažnosti adresované prokuratúre na mieste prístupnom zadržaným. Túto poštovú schránku otvára iba prokurátor.

Zákon nestanovuje lehoty ani presné procesné pravidlá výkonu tohto dohľadu.

Sťažnosti podané verejnému ochrancovi práv (ombudsmanovi)

Zaobchádzanie s osobami pozbavenými osobnej slobody môže byť tiež predmetom sťažnosti adresovanej Kancelárii verejného ochrancu práv. Ombudsman je oprávnený navštevovať zariadenia, kde je obmedzená osobná sloboda, a konať s cieľom vyšetriť zaobchádzanie s osobami vo väzbe, zistiť stav veci a odporučiť príslušným orgánom nápravné opatrenia. Sťažnosť by mala čo najkonkrétnejšie popisovať skutočnosti, ktoré podľa vášho názoru počas väzby porušili vaše práva.

Zákon o verejnom ochrancovi práv nestanovuje lehoty na vybavenie sťažnosti podané verejnému ochrancovi práv. Rýchlosť vyšetrovania závisí od množstva poskytnutých informácií, naliehavosti a zložitosti danej veci. Aby bolo možné vašu sťažnosť posúdiť urgentne, je potrebné uviesť konkrétne skutočnosti a kroky, ktoré vedú k zásahu do vašich práv. Korešpondenciu s ombudsmanom nesmie monitorovať ústav na výkon väzby.

Prečítajte si viac o sťažnosti podanej ombudsmanovi.

Sťažnosti na lekársku starostlivosť

Ak vás počas väzby vyšetril lekár, alebo ak ste boli liečený v Nemocnici pre obvinených a odsúdených v Trenčíne a neboli ste spokojný s kvalitou poskytnutej liečby, máte právo podať sťažnosť Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.

Sťažnosť musí byť podaná písomne ​​a musí byť podpísaná. Musí obsahovať aj meno a priezvisko žiadateľa, názov zdravotníckeho zariadenia a podrobný popis problému. O začatí konania vo veci sťažnosti Úrad upovedomí žiadateľa písomne. Lehotu ukončenia konania však zákon neurčuje.

Zdroje

Naposledy aktualizované 14/04/2021