Čo zahŕňa povinnosť chrániť právo na život a ako posúdiť, či došlo k jeho porušeniu?
Každý má právo na život. To znamená, že zástupcovia štátu musia nielen zabrániť zbytočnému odňatiu života, ale musia ho aj aktívne chrániť a vyšetriť každý prípad neprirodzenej smrti.
To znamená, že:
- zástupcovia štátu môžu použiť smrtiacu silu len vo veľmi malom počte prípadov, ktoré musia byť výnimočné, a len v prípade, že je to absolútne nevyhnutné
- v prípadoch, keď si zástupcovia štátu uvedomujú, že niečí život je alebo môže byť ohrozený, sú povinní urobiť všetko, čo je rozumne možné, aby ho ochránili
- ak bol niekomu vzatý život, štát má povinnosť to vyšetriť
Zistite viac o:
Všeobecné zásady
Zástupcovia štátu, ako napríklad policajti, príslušníci väzenskej alebo pohraničnej stráže, vo všeobecnosti nemôžu pri plnení svojich každodenných povinností použiť smrtiacu silu. V niektorých výnimočných prípadoch však môžu byť nútení použiť smrtiacu silu, aby zabránili ešte väčšej škode. Zástupcovia štátu môžu použiť smrtiacu silu, ale len v týchto situáciách:
- na obranu inej osoby pred nezákonným násilím
- vykonať zákonné zatknutie
- zabrániť úteku oprávnene zadržanej osoby
- potlačiť vzburu alebo povstanie
príklad Väzenský dozorca môže použiť zbraň proti osobe, ktorá sa pokúša utiecť z ústavu a môže ohroziť iné osoby. Väzenský dozorca však nesmie použiť zbraň proti osobe, ktorá sa odmieta premiestniť na iné miesto, ale neohrozuje život alebo zdravie iných osôb.
dôležité Úmyselné zabitie osoby je zakázané.
Postup použitia smrtiacej sily musí byť stanovený vo vnútroštátnom práve a zástupcovia štátu musia tieto pravidlá prísne dodržiavať.
Kritéria hodnotenia
Smrtiacu silu možno použiť len v nevyhnutných prípadoch a musí byť prísne primeraná nebezpečenstvu, ktoré osoba predstavuje! Ak použitie sily viedlo k niečej smrti, štát to bude musieť dokázať:
- existoval jeden z predtým uvedených legitímnych cieľov
- neexistovali iné účinné prostriedky na riešenie situácie a
- použitie smrtiacej sily bolo primerané spáchanému trestnému činu a miere nebezpečenstva, ktoré osoba predstavovala (napríklad, že zbraň nebola použitá len preto, aby sa niekomu zabránilo v začatí pästného súboja s inou osobou, alebo že osoba, ktorá sa snažila ujsť pred zákonným zatknutím, pravdepodobne spôsobila niekomu inému vážnu ujmu)
Štát môže byť zodpovedný bez ohľadu na to, či jeho zástupcovia spôsobili smrť priamo alebo nepriamo a či mali v úmysle túto osobu usmrtiť. Preto sa smrtiaca sila musí vždy používať opatrne a podľa možnosti po náležitom naplánovaní, pričom sa musia zohľadniť riziká voči prípadným okolostojacim osobám.
Ak zástupcovia štátu tieto pravidlá pri použití smrtiacej sily nedodržali a malo to za následok niekoho smrť, s najväčšou pravdepodobnosťou došlo k porušeniu práva na život.
Ak štátne orgány vedia alebo by mali vedieť, že niečí život je reálne a bezprostredne ohrozený, musia prijať všetky potrebné a primerané opatrenia, aby tomuto riziku zabránili.
príklad Polícia alebo príslušníci zboru musia vyviesť zadržaného z cely, ak ho ostatní spoluväzni napadli alebo sa mu reálne vyhrážali smrťou.
Osobitnú pozornosť treba venovať osobám v štátnej starostlivosti, ako sú zadržané osoby alebo odsúdení, pretože v prípade ich úmrtia bude musieť štát poskytnúť vysvetlenie.
príklad Ak je zadržaná osoba vážne zranená alebo vykazuje známky samovraždy, ale nedostane sa jej žiadnej zdravotnej alebo odbornej starostlivosti a v dôsledku toho zomrie, s najväčšou pravdepodobnosťou pôjde o porušenie povinnosti štátu chrániť život.
Povinnosť chrániť život však neznamená, že orgány musia prijať opatrenia, ktoré nemožno rozumne očakávať, alebo urobiť nemožné, aby zabránili strate života.
Úrad inšpekčnej služby Ministerstva vnútra Slovenskej republiky alebo prokuratúra sú povinné riadne vyšetriť všetky prípady, keď váš rodinný príslušník alebo blízky príbuzný zomrel vo výkone trestu odňatia slobody. Hoci štát v týchto situáciách nemusí byť ani priamo zodpovedný za smrť, musí riadne vyšetriť, čo sa stalo, a zistiť, či je niekto zodpovedný za smrť vášho rodinného príslušníka alebo príbuzného.
Vyšetrovanie sa musí začať bezodkladne a musí byť dôkladné a účinné.
Ak štát nevyšetrí smrť vášho rodinného príslušníka alebo príbuzného bez ohľadu na to, či sa zástupcovia štátu podieľali na spôsobení smrti, bude sa to považovať za porušenie práva na život.