Nie je potrebné vyplniť osobitný formulár. Podnet môžete verejnému ochrancovi práv podať písomne, ústne do zápisnice, telegraficky, faxom alebo e-mailom.

Forma

Informácie ako podať podnet a o pôsobnosti verejného ochrancu práv sú dostupné na webovej stránke alebo ich môžete získať priamo z kancelárie verejného ochrancu práv. Informačné materiály ako i spôsoby podania podnetu sú zverejnené aj v jazykoch národnostných menšín, ktoré žijú v Slovenskej republike, napr. v bulharčine, češtine, chorvátčine, maďarčine, nemčine, poľštine, rusínčine, ukrajinčine a v rómskom jazyku. Okrem toho základné informácie o postavení a činnosti verejného ochrancu práv sú dostupné aj v angličtine, francúzštine, španielčine, ruštine a v arabčine.

Jazyk

Úradným jazykom verejného ochrancu práv je slovenčina. Môžete používať aj váš materinský jazyk. Trovy tlmočenia znáša štát.

Obsah

Vo vašom podnete musíte uviesť nasledovné:
  • čoho sa podnet týka (čo sa stalo a kedy)
  • voči ktorému orgánu verejnej správy váš podnet smeruje (ktorého orgánu alebo zamestnanca sa to týka)
  • požadované opatrenia na nápravu
  • podnet musí obsahovať vaše meno, musí byť podpísaný a musí tam byť uvedená spiatočná adresa
Podnet, ktorý neobsahuje údaje o vašom mene, priezvisku, adrese trvalého bydliska (sídlo organizácie alebo registrácie) je považovaný za anonymný podnet. Verejný ochranca práv nie je povinný prijať anonymný podnet. Žiadateľ však môže požiadať o utajenie svojej totožnosti.
Váš podnet nemusí byť podaný v právnickom jazyku alebo odkazovať na konkrétne ustanovenia právnych predpisov, no musí byť dostatočne jasný a zrozumiteľný. Sústreďte sa na opis skutočností a faktov, ktoré priamo súvisia s vami namietaným porušením vašich základných práv a slobôd. Aby verejný ochranca práv lepšie pochopil, čo sa stalo, snažte sa vyjadrovať čo najjednoduchšie a vyhýbať sa citovým alebo hanlivým vyjadreniam.

Dokumenty

Ak môžete, doplňte všetky potrebné dokumenty ktoré súvisia so situáciou, na ktorú sa sťažujete. Pripojte najmä sťažnosti, ktoré ste už podali predtým, ako aj odpovede príslušných orgánov na vaše podania.
V záujme urýchlenia procesu preskúmania vášho podnetu sa odporúča, aby ste predložili kópie všetkých dostupných dokumentov, ktoré potvrdzujú vaše tvrdenia. Ak vystupujete v mene inej osoby, je potrebné predložiť splnomocnenie podpísané dotknutou osobou alebo jej právnym zástupcom.

Lehoty

Podľa zákona nie je verejnému ochrancovi práv stanovená žiadna lehota na preskúmanie podnetu. Podnety sa vybavujú podľa poradia, v ktorom boli doručené. Lehota na ich vybavenie závisí od množstva podaných podnetov a ich závažnosti.

Doba potrebná na doriešenie prípadu závisí od množstva podnetov a ich komplexnosti.

Adresa

Podnety je potrebné posielať na túto adresu:
Písomne:
Kancelária verejného ochrancu práv
P. O. Box 1
820 04 Bratislava 24
Slovenská republika
 
Tel: +421 2 4828 7203
sekretariat@vop.gov.sk
 
Osobne, vo forme zázname vyhotoveného pracovníkom kancelárie, v pracovných dňoch od 8.00 do 16.00 (odporúča sa dohodnúť termín vopred telefonicky):
 
Kancelária verejného ochrancu práv
Grösslingová 35
811 09 Bratislava - Staré Mesto
Slovenská republika
Podnet je možné podať aj na regionálne kancelárie verejného ochrancu práv. V takomto prípade je potrebné si dohodnúť schôdzku predtým.

 

Právna pomoc

Konanie pred verejným ochrancom práv je bezplatné. Ak ste si nie istý, či vaše základné práva a slobody boli porušené a či je verejný ochranca práv oprávnený preskúmať váš prípad, môžete napísať e-mail sekretariat@vop.gov.sk, office@vop.gov.sk alebo zatelefonovať na +421 2 323 63 701 predtým, než podáte podnet.

 

Ak potrebujete právnu pomoc na spísanie podnetu, musíte si nájsť svojho právnika, čo však nie je povinné v konaní pred verejným ochrancom práv.

Zdroje

Naposledy aktualizované 08/03/2024