Ako sa môžete sťažovať na podmienky v mieste zaistenia?
Všeobecné sťažnosti
Na policajnom oddelení vás môžu dočasne zaistiť najviac na sedem dní od momentu zaistenia.
Ak sa domnievate, že podmienky v zariadení na zaistenie osôb porušili vaše práva, môžete sa na to sťažovať na policajnom oddelení, ktoré vás zaistilo.
Súd
Žalobu proti policajnému útvaru môžete podať na Krajský súd v Bratislave / Krajský súd v Košiciach do 20 alebo 30 dní (závisí od typu rozhodnutia) od doručenia rozhodnutia. Žalobu proti zákonnosti zaistenia je potrebné podať najneskôr do 7 dní od doručenia rozhodnutia. Žalobu môžete podať opakovane, najskôr 30 dní od posledného rozhodnutia súdu. Proces je vysvetlený v Správnom súdnom poriadku.
Prokuratúra
Sťažnosť môžete podať aj na prokuratúru dohliadajúcu na zákonnosť podmienok v miestach obmedzenia osobnej slobody. Je preto možné podať sťažnosť na podmienky na príslušnú krajskú prokuratúru oprávnenú skúmať podmienky vo väzbe.
Podanie sťažnosti na policajný útvar a na prokuratúru sa navzájom nevylučujú.
Vyšetrovanie zisťuje skutočný stav vecí a hodnotí dodržiavanie zákonov vrátane predpisov o podmienkach vo väzbe. Ak sa zistí opodstatnenosť sťažnosti a porušenie zákona, musia sa prijať nápravné opatrenia a je potrebné opísať aj príčiny tejto situácie.
Sťažnosti verejnému ochrancovi práv (ombudsmanovi)
Zaobchádzanie s osobami zbavenými osobnej slobody môže byť tiež predmetom sťažnosti adresovanej Úradu verejného ochrancu práv. Verejný ochranca práv je oprávnený navštíviť zariadenia, v ktorých je obmedzená osobná sloboda a prešetriť zaobchádzanie s osobami vo výkone trestu odňatia slobody, zistiť stav veci a odporučiť príslušným orgánom opatrenia na nápravu. V sťažnosti by mali byť čo najkonkrétnejšie opísané skutočnosti, ktoré podľa vášho názoru porušili vaše právo počas zaistenia.
Zákon o verejnom ochrancovi práv nestanovuje lehoty na vybavenie podnetov verejným ochrancom práv. Rýchlosť prešetrenia závisí od množstva poskytnutých informácií, naliehavosti a zložitosti veci. Na urgentné posúdenie vášho podnetu je potrebné uviesť konkrétne skutočnosti a úkony, ktoré viedli k zásahu do vašich práv. Korešpondencia s ombudsmanom nesmie byť pod dohľadom zaisťovacieho strediska.
Prečítajte si viac o sťažnosti verejnom ochrancovi práv.